Wednesday, June 07, 2006

cerita sedih di Jogjakatra

rasanya dah seminggu lebih peristiwa sedih ini berlaku...
jauh dari malaysia, tapi masih mengikuti perkembangan yg berlaku di sana dan kawasan yg sewaktu dgnnya melalui kecanggihan internet katanya........
eemmm.....kenapa aku pilih utk cerita pasal kesah menyayat hati ini....sebab tempat dimana ia berlaku terasa dekat dihati. bukan sebab mereka adalah jiran kita, tapi sebab itula tanah tempat tumpah darahku....(habisla...darah sape yg tumpat sebenarnya?) ye...disitu aku dilahirkan. Tak..bukan sebab mak aku org sana, bukan jugak sebab ayah aku pun org sana...sebab mereka dulu menuntut ilmu kat sana. Dalam sekelip mata segalanya buleh berubah, dan kita nih punya la kadangkala terlalai utk menghargai apa yg ada....aaahh...semangat jati diri ku membuak katanya...masa dlm keadaan mcm gini la baru nampak sape yg patriotik bebenornya...ada yg melaung mengaku diri patriotik segala...ada yg cuma diam tapi membantu secara sukarela.. (kalau aku la, aku terjun longkang kalau mengaku patriotik la, legacy segala...tapi hakikatnya semua hanya utk melepaskan diri masing2 semata2!)
apa pun, kepada semua umat islam yg telah pergi dalam tragedi ini, Al-Fatihah.

p/s- Berada di negara org buat aku menghargai negara sendiri lebih dari dulu..banyak sangat propaganda omputeh sampai kita kadangkala tgk depa mcm depa la yg paling best. Dulu masa kat malaysia, bila tgk org ambik gambor pakai coat tebal punya la kagum...'waa....bestnya dapat pakai tebal2, main snow lagi...' aku berkata. Tapi yg sebenor2nya punya la terseksa, sikit pun tak selesa. Oh! aku rindukan panas Malaysia dan ikan goreng tepung di pantai batu rakit yg sodapnya buleh tak ingat dunio.................! Belum lagi cerita pasal kepok lekor losong dengan ikan singgang kak nik.....argghh! keco'q ayaq liuq chek! (boleh ke eja cenggini?)
pelik macamana ada sesetgh org kita syok sgt ( dgn slang ala2 nyekit..) dok kat sini sampai tak nak balik? apa ke?

No comments: